Lønner det seg egentlig å bruke konsulenter? Noen ser det kanskje som et nødvendig onde - andre som en tilgang på kapasitet. Kan det også være en kilde til forandring og nye ideer?
Alt som gjøres er feil
Mellomstore og store bedrifter benytter seg gjerne av konsulenter på både kort og lang tidshorisont. Noen ganger trenger man rett og slett spesialkompetanse i en kort periode, såkalte spesialister, for å komme over et hinder eller en utfordring. Andre ganger trenger man ekstra ressurser over en lengre periode. Felles for disse er at de på en eller annen måte legger igjen et fotspor - et avtrykk - på organisasjonen de kommer inn til.
Jeg husker godt et humoristisk foredrag som konsulenten Udi Dahan holdt på en konferanse for mange år siden. Foredraget var en åpningstale og brukte derfor mye humor. Dahan kom flere ganger inn på hvordan vi som konsulenter kan gjøre livet surt for organisasjonene vi jobber for. Han dro frem eksempelet på konsulenten som kommer inn i 2-3 uker, forteller kunden at alt de gjør er feil for så å sette i gang en prosess som, i konsulentens øyne, skal fikse problemet. Etter noen uker drar konsulenten videre og etterlater seg teknisk gjeld og kompleksitet som de faste ansatte blir sittende med å forvalte og vedlikeholde - “Here, I fixed it for you - now bye bye!”.
Selv om Dahans eksempel er noe søkt, så har det et godt snev av sannhet. Det er en kjensgjerning at vi som konsulenter ofte drar videre til neste oppdrag før smertene av våre avgjørelser slår inn. Det lar oss ta valg vi kanskje ikke ville tatt om vi hadde et lengre tidsperspektiv enn frem til neste oppdrag. Dessuten, siden vi er konsulenter - og dermed spesialister - er det langt enklere for ledelsen i organisasjon å høre på oss enn sine egne ansatte.
Et moderne vikarbyrå
På den andre siden har vi situasjoner hvor organisasjonen trenger ekstra ressurser i en periode. Kanskje er det et prosjekt som ligger bakpå og må ferdigstilles. Kanskje har man nettopp mistet noen interne ressurser. Da er det fristende å hente inn konsulenter for å dekke dette gapet i en periode. Ofte blir denne perioden alt annet enn kort. I slike tilfeller brukes ikke konsulenten som spesialist, men fungerer nesten mer som en vikar. Innen systemutvikling og programmering så høres det kanskje ikke så ille ut: Fra forretningens side ser det ut som man betaler en timepris i retur for kodelinjer. Det er dog et tankekors at organisasjonen får veldig lite igjen fra disse vikarene.
Alt for ofte møter vi andre utviklere og programvarearkitekter som har et negativt forhold til bruken av konsulenter. Veldig ofte fordi organisasjonen deres ikke har tatt innover seg hvordan man best benytter seg av, og trekker til seg, en konsulents kompetanse. I stedet brukes de enten som vikarer eller en quick-fixer - begge med sine ulemper og veldig få fordeler.
Verdien av å komme utenfra
En konsulent kan imidlertid bidra med mye mer til en utviklingsorganisasjon enn bare vikarroller for kodelinjer og å skape unødvendig kompleksitet. En dyktig konsulent kan komme inn med andre øyne på problemene som organisasjonen jobber med. Hun kan ta med seg nye impulser og ideer, og fungere som et friskt pust - eller lett bris - hos teamene hun møter. En dyktig konsulent kan motivere og engasjere sine kolleger, og bidra til å styrke forretningen både teknisk og organisatorisk. En dyktig konsulent kan etterlate seg et positivt fotspor- og avtrykk i organisasjonen.
Selv tar jeg som regel på meg flere roller hos kunder jeg kommer inn hos. I tillegg til programvarearkitektur og systemutvikling så jobber jeg mye med coaching og organisatorisk arbeid. Jeg finner stor glede i å kunne tenne en gnist i utviklere som begynner å gå lei av jobben sin. Jeg har funnet stor verdi i å lære av organisasjonen jeg kommer inn i, men også å kunne sammenligne den med andre selskaper jeg har jobbet hos - og komme med innspill til forandringer.
Hva er din erfaring med bruk av konsulenter innen programvarearkitektur og systemutvikling? Jeg vil gjerne høre om både suksesshistorier, og om det som kanskje ikke gikk så bra. Send meg en melding, så tar vi en prat.